Jakie zmiany zaszły w najnowszym modelu nart Atomic Redster X9 w porównaniu do D2 3.0 XT 16/17? Co to jest Servotec? Jak zmieniła się geometria nart i ich waga?
Cała kolekcja nart Redster XT została zmieniona i zastąpiona serią Redster X. I tak od najwyższego modelu:
Redster Doubledeck 3.0 XT → Redster X9
Redster XTI → Redster X7
Redster XT → Redster X5
W poniższym artykule skupimy się na modelach najwyższych. Porównamy wspomniane narty i postaramy się odpowiedzieć na powyższe pytania i wiele więcej.
Servotec
Atomic Redster X9 2018 Atomic Redster D2 3.0 XT 2017. Najważniejszą zmianą widoczną gołym okiem jest zastąpienie firmowego i znanego od wielu lat Doubledecka technologią Servotec. Jest to innowacja przetestowana przez multimedalistę Alpejskiego Pucharu Świata Marcela Hirschera. Nazwa pochodzi od niemieckiego słowa “Servolenkung” oznaczającego wspomaganie kierownicy. Technologia opiera się na elastomerze poprowadzonym od dziobów nart, a kończącym się pod wiązaniem. Jego zadaniem jest wspomaganie nart w powrocie po skręcie do pierwotnego kształtu. Servotec sprawia, że narty są zwinniejsze i zwrotniejsze. Przy dużych prędkościach narty są stabilniejsze.
Technologie, konstrukcja, szata graficzna
W budowie rdzenia zastosowano podobnie jak w poprzedniczce technologię Power Woodcore na bazie drewna topoli.
Zmieniono rozmiary w jakich występują narty. Wcześniej były to dwie opcje 175cm lub 182cm. Najnowszy model został wzbogacony o jeszcze jeden rozmiar 169 cm, natomiast długość 182cm zastąpiono 181cm.
Waga nart uległa obniżeniu bez utraty twardości. Redster Doubledeck 3.0 XT 2017 waży 2474g, a Redster X9 2396g, przy czym trzeba dodać, że X9 ma zintegrowany skistoper z płytą (185 g).
Podobnie jak w nartach Redster S9 2018 w konstrukcji ścianek bocznych zastosowano technologię Full Sidewall, czyli pełnych ścianek bocznych. Atomic Redster XT 3.0 Doubledeck posiada stożkowe krawędzie.
Grubość nart uległa zwiększeniu. Narty są grubsze na całej długości od 1 mm na dziobach i tyłach do 2 mm w środkowym odcinku. Przedstawia to poniższa grafika.
Zmianie uległa struktura ślizgu. Wcześniej stosowano skośnie prowadzone ślizgi. W X9 zastosowano symetryczny ślizg w jodełkę, który lepiej zachowuje się na śniegu.
Talia nart uległa niewielkim zmianom. Redster XT 2016/2017 mają talię 115 – 65,5 – 100,5, natomiast Redster X9 2017/2018 116 – 65,5 – 99.
Szata graficzna nie zmieniła się drastycznie. Pozostano przy charakterystycznej czerwieni z niebieskimi elementami.
Atomic Redster X9 AASS01304 X 12 TL
Atomic Redster X9 AASS01482 X 14 TL RS