Co to jest ten Boot Fitting?
Dlaczego i po co powstał?
Komu służy Boot Fitting Show ?
Jak kupić dobre buty narciarskie?
Co to jest Personalizacja, kastomizacja czy termoformowanie butów narciarskich?
Skąd się wziął pomysł na Boot Fiting ?
Historia narciarstwa jest już dość długa i do niedawna jeszcze w kwestii doboru i zakupu butów wszystko odbywało się w sposób tradycyjny, ale sprawdzony przez lata. Niepotrzebny był Boot Fitting, w takiej formie jak jest nam to teraz serwowane w stacjonarnych sklepach narciarskich. Buty dobierało się w znakomitej większości na zasadzie długości i szerokości stopy. Wszyscy producenci dążyli do tego aby stworzyć modele maksymalnie wygodnych butów z rozwiniętym systemem regulacji. Z czasem technologia produkcji butów, ich wygoda i komfort stały się na tyle duże, że znaczna część sprzedaży butów narciarskich zaczęła przenosić się do internetu. Rozmiary i oznaczenia parametrów butów stały się tak dokładne, że dobór odpowiedniego modelu i rozmiaru butów stał się dużo bardziej precyzyjny i jak najbardziej możliwy bez konieczności ich mierzenia. Nowoczesny klient poruszający się po internecie i robiący tam zakupy oczekiwał tego. Oczekiwał bardzo dobrego produktu, dobranego i dostarczonego w sposób szybki i nowoczesny bez konieczności tracenia czasu na dojazd i wizytę w odległym często sklepie narciarskim.
Takie możliwości stwarzał właśnie internet i sklepy sprzedaży wysyłkowej.
Dziadek tak sprzedawał, ojciec tak sprzedawał to i ja będę dalej tak sprzedawał…
Co jednak z właścicielami tradycyjnych sklepów i sieci sprzedaży stacjonarnej, którzy od pokoleń spokojnie prowadzili swoje biznesy w krajach alpejskich? Teraz ich obroty zaczęły z roku na rok znacząco spadać a klienci coraz częściej decydowali się na zakup przez internet nie tylko nart ale i butów. Ludzie Ci, najczęściej wywodzili się z tradycyjnego narciarstwa klasycznego i przyzwyczajeni byli do tradycyjnej sprzedaży face to face. Przez dziesiątki lat mieli problemy z każdą pojawiającą się na rynku dużą zmianą. Ledwo przecież zaakceptowali pojawienie się snowboardu, a tu mają zmieniać sposób sprzedaży i rozwijać jakiś e-biznes?
Was zum Teufel? Oh nein. Lass uns in Ruhe !!! – zaczęło roznosić się po alpejskich halach Tyrolu i nie tylko 🙂 Sprzedawcy od lat przyzwyczajeni do spokojnego handlu tradycyjnego nie byli w stanie zaakceptować tak radykalnych zmian. Dziadek tak sprzedawał, ojciec tak sprzedawał to i ja będę dalej tak sprzedawał…
Boot Fitting jako rozwiązanie tyrolskich problemów…
I to własnie lobbing i nacisk tej konserwatywnej, choć trzeba przyznać bardzo licznej grupy tradycyjnych właścicieli sklepów narciarskich, wywierany na producentów i właścicieli marek spowodował pojawienie się idei Boot Fitting Show stacjonarnego. Rozwiązanie okazało się bardzo proste aczkolwiek niezawodne. Wystarczyło tylko wmówić klientom, że są na tyle ważni, że potrzebują dodatkowych, specjalistycznych zabiegów przy zakupie zwykłych butów narciarskich. Że ich stopy zasługują na potraktowanie w sposób wyjątkowy, bo są wyjątkowe i tak różne od innych stóp … Okazało się bowiem, że buty które pasowały dotychczas prawie na każdą stopę mierzącego je klienta, wymagają nagle wygrzewania, profilowania, wyciskania, personalizacji itp. Speziell für dich, mein Freund…
Ten pomysł miał na celu ewidentnie ochronę tradycyjnych sieci sprzedaży butów narciarskich i jako taki dawał właśnie im ogromną przewagę nad sklepami internetowymi. Tych “niezbędnych” zabiegów nie da się przecież wykonać na odległość. Raz jeszcze tyrolski Team pokazał swoją siłę a publika to łyknęła i zaczęła się magia… A każdy sprzedawca stacjonarny sprzedający buty narciarskie dostał narzędzie do prowadzenia tego SHOW. -> Boot Fitting SHOW
Boot Fitting Show w sklepie, czy rozsądek w internecie?
Reasumując powyższe fakty poniżej przedstawiamy kilka aspektów, które warto wziąć pod uwagę decydując się na zakup nowych butów narciarskich.
Takie buty są niezbędne do jazdy na nartach – to fakt niepodważalny.
Ale w jaki sposób staniemy się ich właścicielem i za co zapłacimy przy ich zakupie to już nasz wolny wybór…
Wkładki do butów narciarskich
Dużo lepiej i sensowniej jest poświęcić nawet kilkaset PLN na zakup dobrych wkładek, które odpowiednio spozycjonują stopy w butach narciarskich, niż wydawać te pieniądze w sklepach stacjonarnych za wątpliwej jakości show. Show, którego głównym zadaniem jest obrona wysokiej ceny a nie realne zalety takiej formy zakupu butów.
Pakowanie do koszyka
Zamawiając buty przez internet nie jesteśmy jako klienci tak bezbronni na oddziaływanie sprzedawcy jak w sklepie stacjonarnym. Podczas Boot Fittingu jesteśmy unieruchomieni na kilkanaście lub kilkadziesiąt minut w rozgrzanych butach narciarskich, czekając aż wystygną. Nie da się wtedy uniknąć wzroku sprzedawcy, odejść, udać braku zainteresowania itp. Gwarantuję, że wrócimy z takich zakupów nie tylko z butami narciarskimi ale z całą masą innych mniej lub bardziej potrzebnych gadżetów narciarskich. Czy będą to zakupy naprawdę przemyślane i potrzebne – nie sądzę.
Boot Fitting zamiast Boot Fitting Show
Poza tym, wybierając buty w internecie nie musimy wcale rezygnować z dobrodziejstw termicznego Boot fittingu. Jeśli nawet okaże się po porządnym przetestowaniu butów na stoku, że z jakiegoś powodu konieczna jest jakaś fachowa ingerencja – odbarczenie czy też termoformowanie z powodu punktowego ucisku. Zawsze możemy z tym problemem zgłosić się do narciarskiego serwisu stacjonarnego, który za kilkadziesiąt PLN wykona nam dowolną konieczną usługę. Różnica polega jednak na tym, że udając się tam wiemy konkretnie jakie mamy oczekiwania, w czym jest problem i co musi być poprawione w naszych butach. Wtedy tez boofiter, mając dokładne informacje od nas na temat problemu jaki występuje w zakupionych i przetestowanych butach, jest w stanie prawidłowo wykonać modelowanie takich butów. Może on wtedy zadziałać miejscowo właśnie tam gdzie jest taka konieczność. Sprawa jest prosta, tak jak w medycynie: im lepsza i dokładniejsza diagnoza tym skuteczniejsze leczenie może być zastosowane.
Jedno jest jeszcze pewne – różnica w cenie jaką uzyskamy zamawiając buty w sklepie internetowym wielokrotnie przewyższy koszty ewentualnej, niezbędnej usługi stacjonarnej.
W górach zamiast na zakupach
Z naszych doświadczeń wynika, że ponad 90% sprzedawanych butów udaje się dobrać prawidłowo “na odległość” i nie wymagają one w ogóle jakiejkolwiek ingerencji w kwestii personalizacji. Dlatego – wątpliwej jakości przyjemność w postaci wyprawy do odległego sklepu, dojazdu, czekania na obsługę, kolejki do kasy i powrotu w samochodowym korku, w przypadku zakupu butów narciarskich, może się okazać w ogóle niepotrzebna. Lepiej spędzić ten czas na śniegu. Nie musimy przepłacać przy zakupie butów za show z piekarnikiem, który nam zafunduje sprzedawca, a które niewiele wnosi i najczęściej nie jest konieczne. W sytuacji gdy po porządnym przetestowaniu butów na stoku, okaże się, że nie ma w ogóle konieczności serwisowej ingerencji w zakupione buty (z naszych doświadczeń jest to 90-95% przypadków) jesteśmy “podwójnie do przodu”. Mamy zaoszczędzony czas i pieniądze…
Lubię czytać blogi, nawet te sprzedażowe jak Wasz. Z reguły ciekawe artykuły piszecie, ale w powyższym trochę zbyt grubymi nićmi napisaliście, ze warto kupować w Waszym sklepie internetowym, a nie jakimkolwiek innym stacjonarnym