Samodzielny serwis nart

5/5 - (2 oceny)

Podstawy serwisu ręcznego nart, czyli tuningu nart omówimy na podstawie filmu przygotowanego przez markę Atomic. W filmie tym samodzielny serwis nart pokazany został przez Edi Unterberger, który już od 25 lat pracuje w firmie Atomic jako serwisant – ServiceMan. Nartami na których wykonywane będą poszczególne czynności serwisowe są deski Atomic Redster Doubledeck 3.0 XT ale zasady serwisowe i poszczególne czynności są takie same w przypadku wszystkich nart.

Samodzielny serwis nart – naprawa ślizgu

Małe uszkodzenia ślizgu nart, czyli wszelkie rysy i ubytki mogą być w prosty i łatwy sposób uzupełnione przy pomocy reparaturek – pałeczek kofiksowych.
Roztopiony kofiks w warunkach domowych można uzyskać po prostu podpalając pałeczkę kofiksową. Następnie kapiący, płynny kofiks umieszcza się w miejscu uszkodzenia, zalewając nim ubytek. Już po 2- 3 minutach można wyrównać powierzchnię ślizgu usuwając nadmiar kofiksu ze ślizgu za pomocą ostrego narzędzia, może być to np pilnik lub stalowa cyklina.

samodzielny serwis nart

Samodzielny serwis nart – naprawa i ostrzenie krawędzi

Odpowiedni serwis krawędzi nart jest bardzo istotna sprawą, która ma bezpośredni wpływ na jakość samych nart. Ostre krawędzie zapewniają nartom odpowiednią sterowność oraz stabilność podczas jazdy i są elementem, który na pewno da się odczuć podczas jazdy na nartach. Zanim jednak zajmiesz się ostrzeniem krawędzi, trzeba odpowiednio przygotować dostęp do nich od strony sidewalla, podcinając i usuwają znajdujące się tam aluminium i abs. Najlepiej do tego celu użyć planera czyli tzw. pazura.  Następnie gdy dostęp do krawędzi nie jest już niczym ograniczony można zająć się ich ostrzeniem przy pomocy odpowiedniego pilnika do krawędzi. Można do tego celu zastosować również specjalne ostrzałki do krawędzi, czyli tzw. edge tunery. Część z nich posiada regulacje kątów, dzięki czemu można wykonać bardziej precyzyjny tuning krawędzi nart.

samodzielny serwis nart

Samodzielny serwis nart – woskowanie

Woskowane jest bardzo ważnym elementem, wartym zachodu i odpowiedniej dokładności. Również po przesmarowaniu nart ważne jest aby wykonać kilka ślizgów wstępnych po to aby wosk mógł odpowiednio związać się z bazą ślizgu nart. Sam wosk nie odpowiada jedynie za właściwości ślizgowe nart ale również za ich skrętność, inicjację skrętu, stabilność podczas jazdy itp. Wosk czy też smar narciarski powinien być dobierany również pod kątem temperatury śniegu po którym zamierzamy jeździć na smarowanych nartach. Do rozprowadzania wosku po powierzchni ślizgu nart służy specjalne żelazko serwisowe. Po równomiernym rozprowadzeniu wosku na płaszczyźnie ślizgu bardzo ważne jest aby usunąć go z samych krawędzi nart. Po około 10 minutach od nałożenia wosku możemy przystąpić do cyklinowania, czyli usunięcia nadmiaru wosku ze ślizgu. Oczywiście lepiej jest odczekać dłużej z tą czynnością niż te 10 min aby dać czas na odpowiednie związanie się smaru z baza nart. Samodzielny serwis nart ma ta zaletę że to właśnie my decydujemy kiedy i co będziemy wykonywać. Samo usuwanie, wyrównywanie wosku wykonuje się przy pomocy cykliny narciarskiej.  Następnie ślizg trzeba wyszczotkować przy pomocy specjalnej szczotki. Zarówno cyklinowanie jak i szczotkowanie ślizgu nart powinno wykonywać się zawsze zgodnie z kierunkiem jazdy, czyli od dzioba w kierunku tyłu nart.

samodzielny serwis nart

Jeśli zainteresował Cię ten temat – polecamy również nasz wcześniejszy artykuł: Własnoręczna konserwacja nart – przegląd niezbędnych akcesoriów.

Samodzielny serwis nart – czy warto?

Ręczny serwis nart jest na pewno dużo bardziej wart polecenia niż serwis maszynowy. Wymaga to wprawy, czasu i kilku podstawowych, prostych narzędzi ale na pewno warto zadbać o swoje narty  i zająć się tą czynnością co jakiś czas. Wszystkie czynności serwisowe wykonywane ręcznie są bardziej precyzyjne, dokładniejsze i lepiej dopasowane do faktycznych potrzeb niż serwis maszynowy. Tu liczy się dokładność i indywidualne podejście a nie ilość i maksymalnie krótki czas zabiegu jak to jest w przypadku  maszynowego serwisu. Narty, które są regularnie, starannie serwisowane “odwdzięczają się” podczas jazdy i na pewno dostarczą więcej przyjemności i fun-u w trakcie sezonu.
Również po sezonie pamiętać trzeba aby narty zostały odpowiednio zabezpieczone na czas długich bez śnieżnych “wakacji”. Na ten temat pisaliśmy już wcześniej we wpisie: Jak konserwować narty po sezonie? 

1 komentarz do “Samodzielny serwis nart”

  1. Jak najbardziej artykuł warty polecenia. Serwis nart snb zawsze jest lepszy jeżeli dobrze się go wykona. Każdy dobry rider powinien mieć w swojej walizce kilka gadżetów. Jak to mówią „ nie smarujesz, nie jedziesz”.

Dodaj komentarz