Co to jest Servotec w nartach Atomic ?
Jak działa ?
Co daje Servotec 2018?
Jakie narty mają ten system ?
Te i inne pytania pojawiają się od razu jak zapoznajemy się z kolekcją nart Atomic 2018. Trudno się dziwić bo jest to absolutna nowość. My już jednak wiemy na ten temat praktycznie wszystko i chętnie się podzielimy swoją wiedzą.
SERVOTEC – najważniejsze zalety:
-charakteryzuje się wysoką skutecznością w Zawodach Pucharu Świata, szczególnie narty Redster G9, S9 i X9
-zmniejsza wagę narty; problemem DOUBLEDECK była spora waga, na którą mnóstwo osób narzekało,
-połączony jest z systemem tłumienia drgań w wiązaniu, które działa jak zawieszenie w samochodzie przystosowując się do terenu (przód narty zawsze ma kontakt ze śniegiem),
-sprawia, że skręty są stałe i regularne
Servotec jest innowacyjną technologią, stworzoną z myślą o jeździe race’owej, zapewniającą wysoką wydajność przy jeździe po przygotowanych trasach. Nazwa pochodzi od słowa “Servolenkung”, ponieważ tym właśnie jest – pierwszym wspomaganiem dla nart!
Jak jest zbudowany Servotec ?
Sekretem budowy tej technologii jest sprężysty pręt przymocowany na wierzchu narty
i elastomer pod wiązaniem.
Elementy te są ze sobą połączone tak aby przenosić energię.
Pręt jest pod napięciem, co oznacza, że połączony z nim elastomer jest pod stałym naciskiem. Cała narta jest od razu we wstępnie naprężonej pozycji a inicjując skręt, czyli podczas wygięcia naprężenie te zwiększa się jeszcze.
Gdy narta ugina się przy skręcie, nacisk na elastomer jest tym bardziej zwiększony im bardziej ugina się narta. Działa to trochę jak resor, ściskając pręt i aktywnie wspomagając elastyczność wyprostną narty, co sprawia, że sterowanie nartą jest łatwiejsze i szybsze. Na szybkich zjazdach pręt i elastomer dodatkowo tłumią uderzenia i drgania, które powstają podczas pokonywania nierówności na stoku, co daje pewniejszą sterowność i stabilnoś. Doskonale widać to i można odczuć przy jeździe na nartach Atomi Redster S9 2018 .
Co to jest Servotec Light 2018?
SERVOTEC LIGHT – uproszczona wersja technologii zastosowana w damskiej linii nart Atomic Cloud 2018. Technologia ta jest znacznie lżejsza niż klasyczny Servotec dzięki temu narty 2018 z linii Cloud nie zwiększyły swojej wagi w porównaniu do modeli 2017 i wcześniejszych. Umieszczony w rowku wzdłuż wierzchu narty, z elastomerowym wkładem, aby zapewnić wszystkie możliwości tej technologii: niesamowite tłumienie wibracji i stabilność jazdy.
Najbardziej reprezentatywną i jednocześnie popularną nartą Atomic 2018 z zastosowaniem tej technologi jest Atomic REDSTER S9 2018. Poniżej kilka informacji i najistotniejszych cech tych nart:
-najbardziej oczekiwany produkt w sezonie 2017/18,
-całkowicie nowa technologia zastępująca DOUBLEDECK,
-narty dla użytkowników wymagających wysokich standardów,
-dla średnio zaawansowanych myślących o rozwoju umiejętności i chęcią do zostania zaawansowanymi narciarzami,
-dla zaawansowanych chcących rozwijać swoje umiejętności,
-narta dla średniozaawansowanych narciarzy z myślą o zostaniu zaawansowanymi,
-dla zaawansowanych z chęciami do rozwijania umiejętności i zamiłowaniem do spróbowaniu się w zawodach race’owych,
Modele nart, które posiadają SERVOTEC:
Atomic Redster S9 2018 – AASS01310+ ( z wiązaniem X12) oraz AASS01480+ (z wiązaniem X14) – 153, 159, 165, 171cm
—-
Atomic Redster G9 2018 – AASS01302+ ( z wiązaniem X12) oraz AASS01478+ (z wiązaniem X14) – 165, 171, 177, 183cm
—-
Atomic Redster X9 2018 – AASS01304+ ( z wiązaniem X12) oraz AASS01482+ (z wiązaniem X14) – 169, 175, 181cm
—-
Atomic Cloud 12 2018 – AASS01322+ ( z wiązaniami X12) – 147, 154, 161, 168cm
—-
Modele nart, które posiadają SERVOTEC LiGHT:
Atomic Cloud 11 – AASS01324+ (z wiązaniami MERCURY 11) – 147, 154, 161, 168cm
Atomic Cloud 9 – AASS01318+ (z wiązaniami LITHIUM 10) – 143, 150, 157, 164cm
Atomic Cloud 8 – AASS01320+ (z wiązaniami LITHIUM 10) – 143, 150, 157, 164cm
W ATOMICACH G9 pojawił się następujący problem w czasie testów: jedna narta jakby bardziej haczyła od drugiej. Nie wiedziałem o co chodzi, do momentu wjazdu do góry orczykiem. Otóż jedna narta uporczywie chciała skręcać, kiedy druga jechała wzorowo na wprost (po zamianie lewa z prawą to samo). Męczące było utrzymywanie tej narty w jeździe na wprost. I teraz pytanie: czy możliwie jest, że ten pręcik servotec po pewnym eksploatacji WICHRUJE NARTĘ? Bo chyba samoistne skręcane narty nie było spowodowane serwisem/ ostrzeniem?
Sam Servotec na pewno nie jest przyczyną tego problemu. Bardziej wygląda to na błąd przy serwisie (złe podcięcie) ale pewności nie ma – kilka pytań poniżej:
Która krawędź prawej narty haczy (wewnętrzna czy zewnętrzna) i jak to się zmienia po zamienieniu nart?
Czy kupił Pan nowe narty czy używane i czy problem ten występuję od początku ich użytkowania?
Czy buty w których Pan jeździ były podcinane (tiuningowane) i czy regulował Pan w nich canting?
Pozdrawiam Paweł